Table of Contents
Loopt ook wel eens niet horizontaal om esthetische redenen, of om een lager frame te kunnen realiseren. In sommige niet aan te raden frames wordt de remkabel door de bovenbuis geleid - lasersnijden particulier. Als de remkabel niet vastroest, loop je nog altijd de kans dat de buis op deze verzwakking (gaten!) gaat scheuren
Bowdenkabel Een dicht gewonden schroefveer met een flexible trekkabel door het midden. De buitenmantel is buigzaam, maar de lengte van de kabel verandert bij het in een bocht leggen maar weinig. Wordt gebruikt als remkabel, of bij derailleurs als de lengteverandering niet kritisch is. (zie ook indexkabel) Bracket Hart van de fiets.
Conventionele trapassen met losse cups kunnen uit elkaar, cartridgeassen zijn doorgaans niet te repareren, maar de goede gaan ook niet plotseling kapot. Standaard is een as met taps toelopende, vierkante uiteinden (Producten Aluminium - Oppervlaktebehandeling Metalen). Er is een Japanse (JIS) en een Europese norm voor het vierkant, hoewel de verschillen klein zijn. Aslengte varieert, afhankelijk van het frame en de cranks
BSC British standaard cycle schroefdraad, in de wandeling ook wel BSA draad genoemd. lasersnijden hout particulier. Een van de meest voorkomende standaarden voor oa de schroefdraad van bracketcups. Buitenbalhoofdbuis De framebuis met het merkschildje. De uiteinden worden vlak, in lijn en op maat gefreesd zodat de balhoofdcups met een klempassing gemonteerd kunnen worden
Daar hoort dan ook een oversize balhoofdstel, binnenbalhoofdbuis en oversize stuurpen bij. Tegenwoordig in opkomst: balhoofdbuizen waar de balhoofdlagers direkt inpassen (hiddenset) Buitenband Zie draadband Buitenboordlagers Zie externe lagers Buitenkabel Zie bowdenkabel, indexkabel Butted Verdikt (metaalbewerking). Term om aan te geven dat een onderdeel (spaak, buis) een aan de belasting aangepast (wand) dikteverloop heeft
Cantilever rem Velgrem, waarbij de remarmen zijn gemonteerd op draaipunten die op het frame zijn gesoldeerd - Snel, betrouwbaar en perfect buigwerk. De draaipunten liggen onder de velg (25 mm lager) en de remhelften zijn doorgaans met een V-kabel verbonden. Door aan de V-kabel te trekken worden beide remhelften gelijkmatig naar de velg gedraaid. Er zijn veel uitvoeringsvormen, varierend van conventioneel tot low-profile tot V-brake
Leuk voor lichtgewicht constructies, maar het in de constructie inleiden van puntlasten is moeilijk, en het bezwijkgedrag is nogal plotseling. Niet aan te bevelen voor vakantiefietsen (THYSSENKRUPP MATERIALS BELGIUM – Gemeentegids). Carbon-drive Benaming van Gates voor een aandrijving met tandriem ( met wapening van koolstofvezel) ipv ketting, Niet deelbaar, past alleen op een speciaal frame met naafversnelling modulaire samenstelling
Cassette Samenstelling van 6 tot 14 kransjes die op een cassettenaaf kunnen worden geschoven. Cassettenaaf Achternaaf met een geintegreerd freewheel. De cassettekransjes zijn redelijk simpel te verwijderen, zeker als je het vergelijkt met de moeite die het kost om een gewoon pignon los te schroeven. metaalbewerkingsbedrijven. Dit is handig bij spaakbreuk onderweg
Centerpull Bijna uitgestorven velgrem, nauw verwant aan de cantilever (lasersnijden metaal). Bij deze rem liggen de draaipunten van de remarmen boven de velg, en de meeste uitvoeringen worden met een centrale bout aan het frame geschroefd. Op racefietsen verdrongen door verbeteringen aan de makkelijker te monteren zijtrekremmen, en voor de ATB telt dat de ruimte voor hele dikke banden beperkt is
Commandeur Handeltje voor de derailleurbediening, klassieke positie is op de onderbuis - staalhandel. Licht, goedkoop en betrouwbaar, maar niet zo handig te bereiken in een steile klim. Compact frame zie Sloping frame Crank De 'hefboom' tussen pedaal en trapas. Standaard lengte is 170 mm, maar beter is een keuze afhankelijk van beenlengte en gebruik
Niet toe te passen met zachte alumniumcranks, spieloze cranks hebben dus een vierkant of octalink. metaalbewerking machines. Crankstel Combinatie van cranks, trapas en voorbladen. De meeste cranks zijn tegenwoordig uit aluminium, en worden met een vierkant gat op een taps toelopende trapas geklemd. Dank zij de grammenjacht zijn er nu ook trapassen met andere dan deze standaard bevestiging
Wel is er weer een grote variatie in boutcirkeldiameter en het aantal boutjes. Crosscommandeur Derailleurcommandeur die in het stuuruiteinde bevestigd wordt. Op een randonneur een m.i.ergonomischer oplossing dan STI/Ergopower, omdat de voorderailleurbediening minder kracht kost en zekerder schakelt. Enige nadeel: bij klimmen kun je met je knieen schakelen. Een valpartij overleven ze meestal goed, en je kunt ze vaak ook nog in de frictiestand gebruiken.
Op de ene as staat de dempkracht weergegeven, op de andere as de amplitude. Bij de karakteristiek hoort een toerental te worden vermeld - Kwaliteit en certificering. De uitgaande slag is doorgaans iets minder gedempt dan de ingaande. De demping op de in- en uitgaande slag kunnen echter niet teveel verschillen. Stel je hebt een aantal hobbels achter elkaar: als de vering weinig demping in, maar veel demping uit heeft, zal de vering tussen twee hobbels in niet helemaal terug komen
De waarde van verstelbare schokdempers is dan ook beperkt: meestal is alleen de uitgaande slag verstelbaar - Snel, betrouwbaar en perfect buigwerk. Wrijvingsdempers hebben meestal een (afgezien van de hysterese) symmetrische karakteristiek Di Digitaal (electronisch) schakelen van Shimano Doortrapper De goed nederlandse vertaling is Fixie, zie aldaar Double butted De knooppunten in een frame worden het zwaarst belast, terwijl het materiaal door de verhitting bij het solderen meestal niet sterker wordt
Een double butted buis doet precies dat, de wanddikte aan de uiteinden is een paar tiende millimeter dikker. Zadelbuizen zijn vaak single butted (alleen onder dik) maar je komt ook ingewikkelder buizen tegen met heel veel wanddikte variatie. RVS platen. Een frame uit butted buis is vaak lichter en zal wat beter met trillingen overweg kunnen
De hieldraden zijn hoepels uit staaldraad, waardoor zo'n band lastig is op te vouwen - thyssenkrupp Plastics Belgium: Home. Er zijn ook vouwbanden met hieldraden uit Kevlar. Draadvelg Velg voor draadbanden, ter onderscheiding van tubevelg, waar de band (tube) op gelijmd wordt. Uitvoeringen met een doos-profiel zijn te prefereren boven de minder stijve en simpeler U-profielen Dropper post
De shifters en derailleurs zijn niet compatibel met de weg groepen E-bike Elektrofiets Eigenfrequentie De frequentie waarbij een massa-veersysteem in heftige trilling komt. Bekend als het trucje waarbij een glas kapot wordt gezongen (Producten Aluminium - Oppervlaktebehandeling Metalen). Door het aanbrengen van demping (volschenken!) kan dit effect onderdrukt worden. Voor mensen belangrijke eigenfrequenties zijn 3-6 Hz (ingewanden), 20-30 Hz (hoofd-nek-schouder) en < 1Hz (wagenziekte)
Als vering veel energie kost, zouden de dempers dus warm moeten worden. Zelfs op de proefstand nauwelijks te constateren. Ergopower Campagnolo aanduiding voor gecombineerde rem-schakelgrepen. Was ook leverbaar onder het label Sachs, maar dan compatibel met Shimano. Prima bruikbaar op een randonneur, maar als je veel met de voorderailleur schakelt zijn crosscommandeurs beter.
De voorderailleur heeft maar een paar standen, niet handig op de vakantiefiets. ETRTO European tyre and rim technical organisation (of zo iets) gestandariseerde aanduiding voor de bandenmaat (lasersnijden particulier). 32-406 is een 32 mm brede band met een hieldraaddiameter van 406 mm. Dat is handiger dan vragen om een 20" band, want als je pech hebt moet je die 4 keer ruilen voor je de 20" band hebt die om jouw velg past
Door de bus te draaien en weer vast te klemmen span je de ketting. Komt uit de tandems, maar ook handig bij naafversnellingen Externe lagers Trapascups met grote diameter lagers die daarom niet meer in maar naast het bracket zijn geschroefd. Crankstellen worden breed en de levenduur (weinig afdichting, lagers met kleine kogels) is doorgaans slecht Fatbike MTB ontworpen voor hele dikke (4") banden Filletbrazing Zie lugloos Fixed gear, Fixed wheel, Fixie Fiets zonder freewheel (baanfiets, fixed gear, doortrapper) Flatmount een derde, meer compacte, standaard voor remklauw montage, vnl voor racefietsen ed.
Maakt het afstellen van de plaatjes minder kritisch. Kan knieklachten voorkomen als je van nature met je voeten draait bij het trappen. Vaak kun je kiezen uit schoenplaatjes met en zonder float (hout voor lasersnijden). Frame In zijn klassieke diamantvorm een samenstelling van 11 buizen. De belangrijkste aan een frame te stellen eisen zijn pasvorm en stijfheid
Frans ventiel Raceventiel met borgmoertje. Heeft weinig weerstand als je het moertje losdraait en eerst even iets lucht laat ontsnappen. (Ook Presta, Sclaverand) Freehub Het gedeelte van een cassettenaaf waar het freewheel in zit en waar de cassette op wordt gestoken. Is meestal vervangbaar. Freewheel Samenstelling van meestal 7 of 8 (20 jaar geleden was 5 al veel) kransjes op een vrijloop.
Wordt op de naaf geschroefd, en moet met een passende freewheelafnemer weer losgedraaid worden om bijvoorbeeld een spaak te vervangen. De kransjes zijn met moeite los leverbaar. Verliest steeds meer terrein aan de cassettenaaf behalve op goedkope E-bikes met achternaafmotor Gebust versterkingsringetje rond de spaakgaten (lasersnijden hout particulier). Enkel gebust is alleen een holniet rond het gat, bij dubbel gebust is er ook een hoedje meegeklonken om onder- en bovenkant van de velg te verbinden
Maar uiteraard nu met modieuze onderdelen Gripshift Draaigreepschakelaars voor de derailleurs, passend op een vlak stuur. Zijn goedkoper en veel simpeler en robuuster van opbouw dan Shimano Rapidfire drukknoppen (CUREC01094 Plat Messing 360 1/8 x 2 1/2 Inch 1 Voet). Zijn ergonomisch ook duidelijk anders, veel fietsers hebben een duidelijke voorkeur voor een van beide systemen. Halflink kettingverbindingsschakel om een binnen en buitenschakel te verbinden
Is, toegepast in aluminium, sterker dan de originele draad dus kom je ze ook in nieuwe onderdelen tegen. Hidden set Zie internal balhoofdstel. Hieldraad Het karkas van de draadband is bevestigd aan de twee hoepelvormige hieldraden. De hieldraden zitten zijdelings opgesloten in het velgbed, zodat de binnenband ook bij hoge druk in de band blijft opgesloten.
Banden met een Kevlar hieldraad kun je oprollen (vouwband) . Niet te verwarren met banden met een Kevlar weefsel onder het loopvlak, dat dient om de lekbestendigheid te verhogen Hollowtech Shimano aanduiding voor hol gesmede cranks - metaalbewerking cnc. Hollowtech II wordt toegepast met externe lagers, dus daar kan het ook op slaan Hollowtech II Grote holle as die aan het crankstel vastzit voor gebruik met externe lagers Hoogflens Naafflens diameter van 60-90 mm
Navigation
Latest Posts
Gemiddelde Prijs Keuken Op Maat
Sara Petrens - Thyssenkrupp Materials Belgium
Onlinelaserworks: Homepagina