Table of Contents
De schadeclaims zijn in luttele jaren opgelopen tot vele honderden mil joenen guldens. vrachtwagen tekening. „Het is niet meer op te brengen", moet technisch directeur J (vrachtwagen mobilhome te koop).R - vrachtwagen ce. Stam van de Transport Verzeke- rings Maatschappij concluderen. „Het is eigenlijk te gek, dat een re latief klein deel van de klandizie zo'n groot beslag legt op onze scha- depot." De 38-jarige Oostenrijkse chauf feur Herbert Eckert rijdt nu pre cies een jaar voor het internatio nale transportbedrijf De Haan op Zuid-Italie
Zijn confrontatie met de georganiseer de misdaad beperkt zich tot nu toe tot het openbreken van zijn aan hanger vol koelkasten. Dat ge beurde, terwijl hij in de cabine lag te slapen. Hij ontdekte het de vol gende morgen. Slaapzak Veel collega's echter hebben let terlijk oog in oog gestaan met de mafia.
De lading was niet interessant bevon den. Maar zijn splinternieuwe Vol- vo-trekker is nooit teruggevonden. Zo iets vergeet je je leven lang niet (ogen voor vrachtwagen). Ik dacht, dat het gedaan was met me. Vooral 's nachts heb ik er nog vaak last van." Algemeen directeur Aad de Haan makte in de jaren zeventig zo'n ne gen vrachtauto's in Italië kwijt
„De afgelopen jaren is het betrek kelijk rustig geweest, maar nu is er sprake van een hernieuwde be langstelling voor alles wat er aan mternationaal transport op de weg zit. Met dien verstande, dat vroe ger de vrachtwagen werd gestolen en tegenwoordig de bestuurder foto G PD geijkte smoes. Maar de handha vers der wet nemen er genoegen mee.
En zo niet, dan is dit een van m'n laatste ritten voor hem geweest." Stoppen Na veel sluiproutes loopt de Nederlandse vrachtwagen van chauffeur Herbert Eckert uiteindelijk toch vast in de Italiaanse files (speelgoed vrachtwagen buiten). wordt gekidnapt. Want die auto's zijn inmiddels zo goed beveiligd, dat het nagenoeg onmogelijk is er mee weg te komen
Die moet van de wagen af - vrachtwagen camper kopen. Niet goedschiks, dan maar kwaad schiks." Sjoemelen Vrachtrijder Herbert Eckert heeft voor zo'n twaalf ton aan goederen opgetast in zijn trailer. Van broe- deieren tot stofzuigers en van scheerapparaten tot foto-artike len. Dat alles met bestemming Malta. Totale waarde: 200.000 gul den. Hij brengt de oplegger tot de haven van Reggio di Calabria
Eindbestemming Ne derland. Omdat vrachtwagens zijn ge maakt om ermee te rijden, zijn de Tijschema's doorgaans strak. Ge dwongen oponthoud onderweg is fnuikend, en moet zo goed en zo kwaad mogelijk worden ingelopen om op tijd te arriveren. Rij- en rust tijden worden zodoende wel eens ruimer uitgelegd dan de wetgever voor ogen heeft gestaan.
Eckert doet daar niet geheimzin nig over. Iedere chauffeur sjoemelt met de waarheid. De naald van de tachograaf een tikkeltje verbui gen. zodat de registratie in het voordeel van de chauffeur werkt, is niet ongewoon. „Je moet wel. want je rijdt altijd onder druk (totaal gewicht vrachtwagen belgie). De planners van de fir ma hijgen in je nek
Vaak bij de grens en bij het begin of einde van de tolwegen. En dan is de mafia er nog. Overal en nergens." Rick Ohm van NOB Wegtrans port.: „Die georganiseerde crimina liteit heeft inderdaad overal zijn mensen zitten. Zelfs tot bij de douane, want ze weten in veel ge vallen precies wat voor ladingen vrachtwagens hebben, wat hun be stemming is en hoe laat ze vertrek ken." De branche-organisatie vraagt al jaren bij de Italiaanse autoriteiten om aandacht voor het probleem van de expediteurs.
Rijverbod Eckert moet zijn trailer uiterlijk zondagmorgen vroeg in Reggio di Calabria afleveren. Donderdag middag vertrekt hij; 2600 kilome ter asfalt staan hem en zijn Scania te wachten (kleurplaat vrachtwagen met oplegger). De route leidt via Bel gië, Luxemburg en Frankrijk naar Italië. Onder normale omstandig heden moet hij op tijd in de meest zuidelijke havenstad kunnen ar riveren
In Italië zijn de vakanties zo juist begonnen en dat betekent extra rijverboden voor vrachtauto's tijdens het weekeinde. Bij zijn vertrek is ge zegd, dat hij maar moet proberen door te rijden - kleine vrachtwagen met laadklep. „Zie maar hoe ver je komt." Per slot van rekening heeft hij een koeltrailer achter zich hangen van wege de broedeieren en omdat een deel van zijn lading uit planten be staat
Vrijheid en romantiek zijn ver zoek in het beroepsgoederenvervoer. Ook al doen de verhalen anders ge loven. De ridders van de weg zijn slechts schildknapen. De werkelij ke veldheren bepalen vanachter hun computer de strategie. Eckert lacht om de glamour, die van het beroep zou afstralen. „De vrijheid onderweg is maxi maal drie en een heel enkele keei vier rijstroken breed.
En als je er a eens moet zijn. kom je niet verder dan een vervuild industrieterrein ver buiten de stad." Smoes Na twee dagen flink doorrijden, wordt zaterdag een dag van voor namelijk stilstaan. En met van wege het rijverbod. Italië is één grote file geworden - fiat vrachtwagen. Tijdnood doet Eckert kiezen voor een alterna tieve route dwars door pittoreske dorpjes met wel heel nauwe straatjes
Zijn Oostenrijkse collega Rudy over kwam dat ooit. Hij werd op die rit toch al door pech achtervolgd, want hij werd toen ook overvallen. Dat is nu twee jaar geleden. Met hijn pistolen sloegen ze eerst z'n ruiten in en hielden hem vervol gens langdurig onder schot. Het omrijden heeft niet veel gehol pen, want weer op de autoweg rijdt de combinatie zich volledig vast in een file.
En met foto GPD als klap op de vuurpijl de Polizia Stradale. die de chauffeur nabij Castrovillari van de weg haalt. Dat hij een koelwagen vervoert, maakt geen indruk. Alleen met een ont heffing van het Italiaanse consu laat in Nederland had mogen wor den doorgereden - rust en rijtijden vrachtwagen. En dus volgt een bekeuring van 400.000 lires
De politie wil ook graag zijn 'altro disco' zien; zijn voorlaatste tacho- schijf. Een pijnlijke vraag, want daar zal uit blijken dat hij hele stukken tegen de honderd heeft gereden. In plaats van keurig netjes tachtig. Maar Eckert kent zijn lesje uit het hoofd. „Die heb ik weggegooid. Ja - revisie van motoren en revisie versnellingsbakken. ik weet dat het niet mag
Veel chauffeurs overwegen te stop pen. Maar dan voor goed - stootblokken vrachtwagen. De mees ten lukt dat niet. Want tegenover het vele afzien staat een heel be hoorlijk maandinkomen: 4.000 tot 4.500 gulden netto. En een derge lijk bedrag kunnen ze nergens an ders verdienen. Geld vergoedt echter niet alles, vindt beroepschauffeur Huub Dol le (36) uit Zutphen
België en Duitsland. „Ik ging 's ochtends om vijf uur weg en kwam 's avonds pas na zevenen weer thuis. Zo zag ik mijn kinderen nooit (revisie van motoren en revisie versnellingsbakken)." Twee jaar geleden gooide hij defi nitief het portier achter zich dicht om samen met zijn vrouw Maria aan een nieuw avontuur te begin nen
„Wij hebben ons toegelegd op de beroepschauffeurs. Die vrachtwa gens nemen weliswaar een par keerplaats in waar ook gemakke lijk twee luxe auto's kunnen staan. Maar wat heb ik aan toeristen (lego technic vrachtwagen met oplegger). Die zie je één keer en dan nooit meer. Ik zie liever elke week dezelfde vrachtrijder terug. En bovendien ben ik elke dag bij mijn gezin." Dat is voor Eckert een ongekende weelde
Heeft een enkele keer in de week telefonisch contact en hoopt de komende week even bij zijn vrouw en drie kinderen te kunnen zijn. „Als het mee zit." Zondag in alle vroegte zwenkt hij de laad- en loskade van Reggio di Calabria op Opdracht vervuld (accident vrachtwagen). Hij is moe en raakt geïrriteerd als hij in de haven nog even wordt uitge scholden door de Nederlandse col lega Jaap Verhaar, die ook voor De Haan rijdt
„Du scheiss Oestenrei- cher. Sie fahren alles kaput." Kinnesinne De Oostenrijkse chauffeur mijdt het liefst de Nederlanders. „Dat geeft altijd gedonder. Zeker als ze wat hebben gedronken, worden ze gauw beledigend. Pure kinnesin ne. Ze zien ons eerder als concur rent dan als collega. Maar vindt vandaag de dag maar eens een chauffeur die deze kant uit wil rij den." Hoe lang hij al op Italië rijdt, wil Verhaar weten „Een jaar pas? Ik al achttien.
Wie niet. Gas in de cabine gespoten. Maar ik had het in de ga ten en ben als een gek weggere den." Eckert haalt de schouders op. Hij heeft jaren op Turkije. Irak en Ku- wayt gereden. Door de politie in el kaar geslagen, onderweg bescho ten - waze vrachtwagen. met stenen bekogeld „Ik heb zo veel meegemaakt
„Weer niet naar huis - vrachtwagen 10 letters. Mis schien de week erop Rob Hirdes Zelfs in Japan, waar vakantie houden als een soort zonde wordt be- schouivd, neemt de werken de bevolking in de eerste helft van augustus een paar daagjes vrijIedereen doet het tegelijk. Dat maakt het schuldgevoel van niet aan het werk te zijn een stuk draaglijker
In deze tijd zijn het de vakantiebestemmingen die afgeladen vol zijn. Wie dacht dat Zandvoort druk was, moet eens op het strand bij Yokohama ko men kijken. Zelf blijf ik in de zomer hardnekkig thuis in Tokyo, grondig ontmoedigd door de beelden op tv en in de krant van bomvolle par ken.
Door overmacht maakte ik een uitzondering voor het beklimmen van de berg Fuji. de hoogste berg van Japan en tevens de mooiste. Het is een bijna symmetri sche. langzaam hellende vulkaan leen slapende) (koelwagen vrachtwagen). Dat maakt hem makkelijk te beklimmen voor onge- traineerde bergsporters. Toch mogen de amateurs er alleen in juli en augustus op
Navigation
Latest Posts
Vrachtwagen Op Afstandsbediening
Vrachtwagen Leasen België
Veewagen Vrachtwagen